Juugentstiil lähts püüdes luua vastukaaluks ajalooliste stiilide matkimisele uut, otstarbekat ja ajakohast stiili.
See hõlmad arhitektuuri, sisekujundust, maalikunsti, ehtekunsti ja raamatuillustratioone.
Juugendstiil sai alguse 19. sajandi lõpul Inglismaal. Euroopa mandrile jõudis see aga hiljem.Juugendstiili loomisel oli kahesugune eesmärk: taheti vältida vanade stiilide ja teemade lõputut kordust ning luua stiili, mis kujundaks keskkonda. Tunti, et seda võib saavutada kõigi dekoratiivsete kunstide sünteesiga. Juugendi kõige iseloomustavamaks jooneks, mis eristab teda kõigist kaasaegsetest stiilidest, on see, et dekoratiivne element muutub kunstis iseseisvaks. Maali, arhitektuuri ja kunstkäsitöö traditsioonilistes stiilides olid esinduslikud ja emotsionaalsed väärtused alati endale allutanud dekoratiivsed elemendid, samas kui juugend püüdis vabastada puhta visuaalse meeldivuse ja köitvuse kujutatu tähenduse, mõtte survest. Juugendstiili arengut on püütud jagada kolmeks:
1)1893 – 1895 : algperiood, ilmnesid esimesed tõeliselt küpsed juugendlikud teosed Londonis, Pariisis ja Brüsselis;
2) 1895 – 1900 : juugendi kiire levik Euroopa ja Põhja-Ameerika linnades. Neis tekkisid omad juugendi variandid. Juurde tulid tähtsamatest keskustest Amsterdam, Antverpen, Barcelona, Berliin, Budapest, Darmstadt, Helsinki, Milano, Moskva, Nancy, Oslo, Praha, Riia, St. Peterburg, Torino, Kopenhaagen, New York, Chicago;
3) 1900 – 1914 : juugend oli laialt tuntud, viljeldud ja arutletud nähtus. Juugend oli muutunud massimoeks. (http://miksike.ee/documents/main/referaadid/juugendstiil.htm)
2) 1895 – 1900 : juugendi kiire levik Euroopa ja Põhja-Ameerika linnades. Neis tekkisid omad juugendi variandid. Juurde tulid tähtsamatest keskustest Amsterdam, Antverpen, Barcelona, Berliin, Budapest, Darmstadt, Helsinki, Milano, Moskva, Nancy, Oslo, Praha, Riia, St. Peterburg, Torino, Kopenhaagen, New York, Chicago;
3) 1900 – 1914 : juugend oli laialt tuntud, viljeldud ja arutletud nähtus. Juugend oli muutunud massimoeks. (http://miksike.ee/documents/main/referaadid/juugendstiil.htm)
Arhitektuur
- Arhitektuuris võisid hooned olla ebasümmeetrilised.
- Iseloomulik olid rohked dekoratiivsed elemendid.
- Juugendlik joon on väljavenitatud kaar.(isiklikud märkmed)
- Juugendi aja hooned pandi kokku üksikutest eriotstarbelistest ja eri kujuga ruumidest. Ehitades aga selle asemel, et võidelda tööstuslikult toodetud materjalide – klaas ja raud – vastu, püüti kasutada kõiki võimalusi, mida just need materjalid pakkusid.
- Juugendit iseloomustab maalikunstis sujuvus ja väljavenitatud figuurid, piirjoonte rõhutamine ning selged ühtlases toonis värvipinnad. Värvi abil püüdis kunstnik kujutada oma hetke tundeid äratamaks samasuguseid emotsioone vaatajas. Igal värvil oli oma väljenduslik mõju : punane oli meelelisuse värv, kollane rõhutas puhtust, sinine jahedust, valge esindas midagi sellist, mida meeltega enam tajuda ei saa.(http://miksike.ee/documents/main/referaadid/juugendstiil.htm)
![]() |
Aubrey Beardsley "Paabulinnurüü" |
- Belgia arhitekt
- Projekteeris voolujooneliselt kulgevalt fassaadidega klaasist hooneid.
![]() |
Major Town Houses of the Architect Victor Horta ![]() |
- Kujundas Pariisi metroojaamade sissepääsud.

Antoni Gaudi
- Sagrada Familia kirik
- Lõi juugendi raamides nn. katalaani moderni
- Casa Mila rikaste korterelamud.
- Guelli park (isiklikud märkmed)
![]() |
Casa Mila rikaste korterelamud![]() ![]() |
Louis Comfort Tiffany(vitraazid ja lambid), Avant Garde, William Morris
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar