pühapäev, 25. jaanuar 2015

Romaani kunst

  • Peale Rooma riigi kokkuvarisemist 5.saj. oli Euroopa kultuur tõelises madalseisus.
    Endised hiigelriigi alad jaotati paljude valitsejate vahel, kes suutsid vaid lühiajaliselt võimul püsida.
  • Alles 10. sajandist alates saab rääkida esimesest feodaalajastu kunstistiilist, mida kutsutakse romaani stiiliks või romaani kunstiks.
  • Romaani stiil valitses 10-12. sajandil. (http://kunstiabi.weebly.com/arhitektuur1.html)


Arhitektuur:

  • Sakraalarhitektuur- kogu kunst oli seotud kirikutega.
  • Valitsevaks kirikutüübiks oli basiilika, kuid esines ka ühelöövilisi- ja kodakirikuid.
  • Romaani stiili põhitunnusaks on ümarkaar. See tähendab, et akende ja uste avad on kaarekujulised. Lage katab silindervõlv.
  • Kirikud ehitati endiselt basiilikad, kuid ehitist täiendati tornidega. Kaks torni asusid läänefassadil kummalgi pool portaali ja üks piki- ja põikihoone ristumis- ehk nelitise   kohal. Torne võis isegi rohkem olla, sest ajad olid endiselt rahutud ja tugevad tornid võisid kaitset pakkuda.
  • Romaani aegne hoone mõjub raskepäraselt, suhteliselt madal, paksude seintega, väiksed aknad. Kasutati ka kindlustena kirikuid.
  • Romaaniaegse kiriku lööve katsid silindervõlvid või kahe silindervõlvi ristumisel moodustunud ristvõlv.
  • Mitmenurksed tugisambaid e.  piilarid.
  • Mõnikord kaunistas romaaniaegse hoone välisseina kaartest ja sambakestest koosnev madal käik e. kääbusgalerii.(http://kunstiabi.weebly.com/arhitektuur1.html)
  • Portaal- rikkalikult dekoreeritud peasissekäik hoonesse.
  • Transept ehk ristlööv on pikihoonet risti läbiv kirikuosa.




  • Keskaegsetes kirikutes oli krüpt kooriruumi (idakoori) all paiknev maa-alune reliikviahoidla või haud.
  • Kooriruum on sakraalarhitektuuris kiriku idaosas olev ruum, kus asub peaaltar.
  • Kui külglööve on pikendatud ümber koori, tekib kooriümbriskäik.(http://et.wikipedia.org/wiki/Kooriruum)
  • Kabelitepärg-suurtes kirikutes apsiidi ümbritsev ring.
  • Üks tuntumaid romaani stiilis ehitisi on Pisa toomkirik Itaalias. Veel on näiteks  Notre-Dame-la-Grande ja Mainzi toomkirik.(http://kunstiabi.weebly.com/arhitektuur1.html)

Pisa toomkirik

 

Notre-Dame-la-Grande



Skulptuur ja maal:
  • Esineb tavaliselt reljeefina.
  • Reljeefide ja maalide ülesandeks oli piltlikult lahti seletada pühakirja kirjaoskamatule rahvale.
  • Eelistati õpetlike süzeesid ja imetegusid.
  • Emotsioonid olid tähtsad figuuridel, ei idealieeritud (kohmakad).
  • Kirikute seinu katsid  maalingud, mille eesmärk  oli  sama, mis reljeefidel - õpetada pühakirja ja alandlikkust.
  • Olulisel kohal oli Kristuse kannatuste kujutamine. Inimesed nendel maalidel  olid samuti tõsiste nägudega ja  maalitud ilma varjudeta.
  • Inimkeha oli patune ja seda pidi rõivastega varjama.
  • Pühakutel peakohal aupaiste.
  • Romaani ajast on pärit vitraažaknad. Need on värvilistest  maalitud klaasitükkidest tinaraamistusega ühendatud pildid, millega kaeti aknaid. Nendel kujutatud piiblistseenid  kandsid samuti õpetlikku sõnumit.
  • Romaani kunsti suurepäraseim tekstiilikunsti saavutus on 70 m. pikkune linasest riidest  Bayeuz`vaip, millele on villaste lõngadega tikitud William Vallutaja Inglismaa vallutamise lugu. Kujutatud on 58 stseeni,  millest kuulsaim on retke käigus 1066.a. toimunud Hastingsi lahing. (http://kunstiabi.weebly.com/skulptuur-ja-maalikunst.html) Tervet vipa saab näha: http://commons.wikimedia.org/wiki/Bayeux_Tapestry
Picture
Romaani kirikul asuv reljeef

Picture
Romaani kiriku vitraažaken

 
Bayeuz`vaiba osa

 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar